En ponny, En ryttare och Ett mål man siktar imot.

Alla har vi olika mål som vi vill göra. Jag har haft en massa mål med mina förra ponnysar. Salsa var det att komma upp i höjden starta fälttävlan och massa sånt. Det gick mer än förväntat bra. Vi kom till fälttävlans SM och DM vi har även blivit trea i HELA sveland cup, Hoppat LA och han har bara hoppat LC sedan innan.
 
 
Med Putte hade jag ganska många mål med. Vi hade mål i dressyren och även i hoppningen och terrängen. Putte var en extremt fin hoppare, men dressyren var VÅR akilleshäl. Vi hade mål att starta olika dressyr tävlingar under en viss tid se hur mkt de förbättrades under den korta tiden. Första dressyrtävlingen var i mars månad vi fick 58% på grund utav han var spänd och vi var osäkra. Den 5te dressyr tävlingen var i sammanband med fälttävlanstävlingen våran första i falkenberg. Där fivk vi över 65%. En enorm skillnad. Våra mål var som sagt dressyrförbättringar för mig som ryttare och han som häst. Vi hade även ett projekt med min 20 åriga kompis.
 
 
 
 här hade vi precis börjat med standard träning varje vecka. Detta var i början av projektet
 
 <--- 19 nov 2010 
 
här hade vi precis börjat med standard träning varje vecka. Detta var i början av projektet
.
<-- 24 nov 2010
Här hade vi försökt hålla igång allt som hette träning. Med olika övningar.
 
 
 8 jan 2011Här började allt vända, vi hittade olika knappar som vi tog vara på och försökte jobba som ett team.
 
 
 <--- 14 jan 2011. Här var han ganska bråkig och stark. Men såhär sa min tränare  "Putte var väldigt stressad och "springig" idag under träningen, så vi jobbade mycket med att "omvandla" hans spring till framåt bjudning istället, med hjälp av övergångar och lösgörande arbete, stundtals gick han verkligen super och jobbade på som den dressyrponny han verkligen är på väg att bli! ".  Detta är ord som jag alltid tog till mig och lyssnade på. Det fick oss att tänka possitivt.
 
 
 <--- 21 jan 2011 ingen dressyrträning men vi körde lite styrketräning istället.
 
 
9 feb 2011. Här hade allt börja vända. Vi hade hittat varandra. Nu var vi en bit på vägen av vårt mål.
 
 
<-- 20 feb 2011. för varje träning klickade det. Tränaren säger "Frida red mest själv idag, jag hjälpte henne bara lite på traven, dels för att jag vill se hur hon rider när hon rider själv och för att kunna se helheten i hennes ridpass samt hur hon lägger upp det. Han var väldigt spänd och jobbig i början, men Frida löste det väldigt bra själv, och jag hjälpte i princip bara henne mot slutet, men lite övningar o.s.v. Han är ganska ostadig i formen på filmen. Men med tanke på att han är väldigt oregelbundet riden de senaste två månaderna så går han bra tycker jag"
 
 
 <-- 27 feb 2011. Här ser man skillnaden från de första videona. Även om han är ostadig så kom vi en så enormt bra på väggen. tränarens ord. "Idag var jag med Frida och red i ridhuset. Hon började med att rida fram honom själv. Han stod emot en del i början, men jag gav Frida lite tips. Även denna gången så pratade vi mycket om stödet på yttertygeln, men samtidigt att hon ska leda med innertygeln. Hon fick till det riktigt bra i traven redan efter en liten stund, och det såg verkligen JÄTTEBRA ut. Hon lyckades även väldigt bra i galoppen idag. Jag förklarade att hon måste tänka precis likadant i galoppen som i traven -- stöd på ytter och leda med inner, och i värsta fall även leda lite med ytter. Och detta hjälpte verkligen och han sökte sig neråt i galoppen, men han gick lite väl fort stundtals. Men jag tyckte att Putte och Frida var väldigt duktiga båda två idag. Frida löste problemet hon fick i början väldigt bra och fick Putte väldigt avslappnad och uppmärksam på henne. Putte slappnade av fint efter en stund och gick som sagt super."
 
Nu har det tagit ett år sedan dessa videona var. Men efter detta var vi bra steg i luften på att komma upp till den nivån vi ville och vårat mål var inprincip lyckat. Jag önskar bara att jag kan fortsätta på den väggen vi var på. Kunna fortsätta dansa på moln med han och känna hur vi blir bättre och bättre.
 
Detta är även en hyllnings video och även en video på hur mkt jag saknar han. Här är även videor på dressyrpass. Han utvecklades så enormt mycket.
Jag vet att videon är gammal, men ändå..
 
 
Lova att aldrig ge upp era drömmar och mål. Fortsätt kämpa även om det går i mot vind. Man ska aldrig ge upp. Man ska kämpa, inget är meningslöst. Allt går om man försöker och ger allt man har.
 
Jag trodde aldrig jag skulle komma så långt med vare sig Salsa eller Putte. Men det gick !!!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0