Vem är Tinto?

Jo vem är nu Tinto? 
Vad är det för en ponny? 
Jo detta är en 1m hög shettlandsponny. En svart/brun liten buse. Som är full i fan. Dessutom är hon ett sto. Och shettis, ingen bra kombination. Tinto har varit en liten sällskapsponny till gamle Benny, Putte, Salsa och nu till Jouline. När Benny stog i samma hage som henne sa hon inte ifrån så mycket hon tog gärna skit ifrån han, blev biten och jagad ibland till och med. Dem sista månaderna som Benny stog kvar på jorden började hon ta lite mera kommando, det var tydligen hon som bestämde och inte han. Då blev det Benny som fick springa. 
 
Vad gör du med Tinto om dagarna? 
Ja vad gör jag med Tinto. Jag brukar longera henne ibland kan jag sitta upp på henne en liten stund för att busa med henne och hon tycker det är dö kul. Jag har även börjat trick träna henne lite nu, bara för hon ska få ha lite kul och att någon pysslar med henne. Henne förfäder och släkt har dragit sulkey och var väldigt duktiga. Men Tinto är inte inkörd. Men vem vet jag kanske testar någon gång. 
'
 
Tinto är inte min utan dem som vi står uppe hos, deras lilla ponny.
Men jag har typ tagit över mockning, mat och all skötslen över henne bara för jag älskar att hålla på med henne. Hon är alltid så glad, charmig och älskar att springa omkring i hagen och busa. Men ibland kan hon få för sig att stegra när hon inte tycker det är så himla kul mer. Men oftast är hon glad. 
 
När Kajsa brukar komma ner över lov och annat så brukar hon få sköta om Tinto.
Mocka åt henne, sitta upp på henne ibland och mysa med henne. Tinto är ju så snäll så man kan göra vad som helst med henne typ. Så jag och Kajsa brukar säga att det är Kajsas när hon är här nere i skåne hihi. 
 
 
Som sagt Tinto kan ju även tricka.
Men hon är inte super duktigt, men hon kan det iallafall. 
trick hon kan är Puss, Bugga, och Hälsa. 
Hon kan hälsa ifrån sittande ryttare på ryggen, på kommando, och i halsring. 
Ibland rider jag henne i halsring och brukar typ longera henne över små hinder, och det älskar hon. 
Kajsa fick även testa "hoppa" henne. Typ 20cm-30cm hoppar hon, imed hon inte har den där tekniken till det, men hon tycker det är super kul. 
 
 
Detta var lite uppdate om Tinto, den lilla busen.
Jag kommer blogga om henne ibland. Men inte så himla ofta i och med hon inte är min egna. Men om ni vill kan jag göra en liten film på henne till er nu fam över våren/sommaren. Det är då hon har finast färg och inte så lurvig i pälsen. 
 
Här får ni två bilder när hon visar att hon kan hälsa fint, hihi busfisen. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Linn

Fin blogg! Allt bra? :)

2013-03-10 @ 19:31:20
URL: http://linnhagstedt.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0